Blog

Kender du dine rettighed som forbruger?

Vi shopper som aldrig før. En opgørelse over julehandlen, i de to første to uger af december, viser, at forbruget har slået alle rekorder. Her er omsætningen fra Black Friday ikke engang medregnet, men også den satte rekord, som værende den enkeltstående dag, med den største omsætning nogensinde.

Men selvom vi åbenlyst har penge nok mellem hænderne, så kan du faktisk spare mange penge ved at kende og udnytte dine forbrugerrettigheder. Mange af os lader os nemlig spise af med forklaringer fra ekspedienter, som ikke ved, hvad der er rigtigt og forkert, fordi vi simpelthen ikke er godt nok inde i reglerne, til at stå fast på vores ret. Sådan lyder det fra advokat, Karsten Nøhr, fra Hviid advokater. Han har igennem årene oplevet mange forbrugere, som har spildt tid og penge, fordi de ikke har været bekendt med købelovgivningen.

Er du en af dem, så læs her vores lyn-guide til de fem vigtigste regler, du skal huske:

  • Du har to års reklamationsret på alle varer

I realiteten kan du klage over en vare i to år, også selvom varen er slidt efter brug. Denne regel er en del af købeloven, og således ikke noget butikkerne kan ændre på. Du kan klage over varen, når du mener, at den har haft en fejl fra starten, der betyder, at den er gået i stykker før tid, eller ikke fungerer, som den skal. Det første halve år er det butikken, der skal bevise, at fejlen ikke var der fra start, mens bevisbyrden ligger hos dig de resterende 1,5 år. For at kunne reklamere over en vare, er det nødvendigt, at du har en kvittering eller bon, som kan bevise, at varen ikke er mere end to år gammel, samt at den er købt i den pågældende butik. Da nogle boner har det med at miste farve, og den derfor kan blive ulæselig, så hav for vane at tage en kopi eller et billede af din bon, når du køber noget stort og dyrt.

Har du f.eks. selv sendt din iPad til reparation hos en uafhængig reparatør, så frafalder din reklamationsret, medmindre du kan bevise, at det er en anden fejl, der reklameres over, end den, der er forsøgt repareret.

Har du købt brugte varer? Her gælder købeloven også. Derfor har du ligeledes to års reklamationsret på dine brugte varer, medmindre I har aftalt andet indbyrdes.

Indleverer du en vare til reklamation, så er der i realiteten ingen lov der siger, hvor mange gange han må forsøge at reparere fejlen, samt hvor lang tid det tager, før du skal tilbydes en ny vare. Dog skal det være indenfor rimelighedens grænser. Normalvis siger man, at sælgeren har ét forsøg til at reparere, og hvis varen ikke laves, skal den ombyttes til en ny.

Du har ikke krav om at låne en erstatningsvare, mens din er til reparation, men mange butikker tilbyder det alligevel som en ekstra service.

Har du fået repareret en vare efter et års tid, så har du to års reklamationsret fra denne dato.

Pakken er sælgers ansvar, indtil du har modtaget den

Køber du en vare, f.eks. over nettet, som aldrig kommer frem, eller som er blevet beskadiget under transporten, så er det sælgers ansvar at erstatte varen og sende den på ny. Først når du har modtaget den, er det dit ansvar. Nogle gange finder du først ud af, at varen er blevet beskadiget, efter du har pakket den ud af emballagen, og her er det vigtigt, at du sender den retur hurtigst muligt og eventuelt ringer ind til kundeservice for at forklare dem situationen. I disse tilfælde er sælgeren ansvarlig for at betale transporten tur/retur. Ønsker du derimod blot at returnere varen, fordi den ikke levede op til din forventning, er transportomkostningerne på egen regning.

  • 1-2 ugers returret er en ekstra service

Vi er efterhånden vant til, at vi kan få byttet vores varer indenfor 1-2 uger efter købet, men dette en individuel service, som virksomheden kan vælge at tilbyde. Har du således købt et par leggings, som du alligevel ikke vil have, skal de returneres i samme stand, som da du købte dem, og med prismærket på. Da det er en valgfri service, som butikkerne kan vælge at tilbyde, kan de selv bestemme retningslinjerne for, hvornår de vil tage en vare retur. Og så længe du har haft mulighed for at få oplysninger om disse retningslinjer, må du rette dig efter deres vurdering.

Køber du din vare online, eller må du vente på at varen kommer hjem i butikken, så gælder en eventuelt bytteservice og reklamation, fra den dag, du modtager varen – ikke den dag, du køber den.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *